Vad händer sen?

Ibland blir det inte som man tänkt sig, och låt oss vara brutalt ärliga: Hittar vi inte rätt person så är vi ärliga nog att tacka nej. Det blir bäst så för alla. Detsamma gäller så klart för dig- om du inte känner för oss som vi för dig, är det helt lugnt. Det gör ont ett tag, men vi går vidare, åt varsitt håll. Men vi kan väl fortfarande vara vänner? Vi har ett stort nätverk, och kanske har vi en samarbetspartner eller kund du klickar bättre med. Vi förmedlar gärna kontakten!

Vi är ett relativt nystartat bolag där vårt starkaste kort är just att man som individ ska bli sedd och få vara den man är. Att då få känna sig välkommen första dagen på jobbet och redan där vara en självklar del av sammanhanget är superviktigt! Syftet med onboardingprocessen är att du som newbie ska få ett bra första intryck och känna dig välkommen, efterlängtad och behövd, snabbt finna dig tillrätta och kunna lägga fokus på dina arbetsuppgifter. Vi vill INTE att någon stackare ska sitta och rulla tummarna och fundera på ”Undrar om de anställde mig enbart för att jag är snygg?” Och det är ju också en grej. Vi gillar ju de vi anställer, vi bryr oss om er på riktigt.  Vi vill att ni ska må bra, känna er som hemma och behövda. För då gillar ni oss också! Och vi har faktiskt ett stort bekräftelsebehov, ok? We all wants to be loved helt enkelt.

Redan när du muntligt eller skriftligen signar dig att bli en Reachare börjar egentligen onboardingprocessen. Förutom den traditionella checklistan med beställning av lösenord och mailadresser så börjar här Reachifieringsprocessen på riktigt, lite som att omfamnas av en flock goldenvalpar höga på socker.

Det första som händer är att du som newbie får hem en låda lego i din brevlåda. Inga krav på prestation, utan bara som en enkel påminnelse om att vi tänker på dig! Att det är just lego….. ja. Vi är ju ändå nördar! Sedan så inser vi ju hur ivrig du är och hur tråkigt det kan bli att sitta och vänta på att faktiskt få börja jobba hos oss så detta ger ett bra tidsfördriv.

Din konsultchef kommer nu att börja jobba i det fördolda och se till att du har:

  • Nånstans att sitta och ta vägen: har du inte ett uppdrag ska det finnas en arbetsplats redo på kontoret och en plan för vad som händer första tiden.
  • Reach Mugg: det dricks en del varma drycker på REACH, och en mugg är ett måste. Denna mugg kommer följa dig genom livet på många spännande uppdrag. (Dricker man inte varma drycker får man en mugg ändå, man får drälla den på valfri konkurrents skrivbord i så fall. Man får en vattenflaska också, så det löser sig med vätskefrågan!)
  • Inlogg till tidrapportering, intranät, etc: på introduktionssamtalet följer ansvarig person tillsammans med dig upp att samtliga delar faktiskt fungerar!

Inte helt i det fördolda, men din chef kommer också fråga dig om en del saker.

  • Storlek: profilkläder är inget måste, men förvånansvärt nog något många uppskattar! Ser man sig omkring på gatorna i Jönköping, Linköping, Norrköping men även Värnamo, Göteborg och Växjö samt andra mer eller mindre obskyra delar av landet så skymtar man förr eller senare en REACH-jacka i vimlet! (Vi har till och med före detta kollegor som efter över ett år fortfarande går runt i sina REACH-jackor, mycket odiskret brodyr till trots!)
  • Mobiltelefon: Apple eller Android är en religiös fråga, vi vet, men alla har vi olika preferenser och det viktiga är inte hur man svarar i telefon utan att man faktiskt kan göra det. Vi kollar även om du  önskar portera med sig ditt privata nummer eller få ett nytt arbetsnummer. Vissa vill bara ha en telefon och andra två.
  • Vill du ha en företagsdator, speciella önskemål kring arbetsplatsen (t ex särskilda stolar, tangentbord, ståmattor etc som uppdragen per default inte står för) samt eventuella allergier eller andra födopreferenser vi måste tänka på inför frukostar, konferenser etc. Berätta! Vi vill veta allt om dig!

Första dagen är en introduktion där du blir korvstoppad med all information vi kan komma på, eller rättare sagt är den noggrant nedskriven för att vi inte ska glömma något. (Du får också detta i skrift, så no fear), Efter en vecka följs detta upp med en lunch, en frukost eller en fika med den som hanterade introduktionen där vi tillsammans checkar av att alla punkter klarats av, hur det känns, om du stött på några problem eller frågeställningar och naturligtvis om det finns något vi kunde gjort bättre. Ytterligare en likadan sådan genomförs efter en månad.

Under introduktionssamtalet avhandlas de världsliga tingen såsom organisation och värderingar, introduktion om vilka vi är- både bolag och enskilda personer- lön och tidrapportering, ICE-uppgifter, fredagsfrukostar, reseräkningar- allt praktiskt man kan behöva veta! Men en annan, lika viktig del är naturligtvis att lära känna DIG, få reda på DINA förväntningar, vad som är viktigt för dig och om det finns något som vi måste känna till och som vi som arbetsgivare kan göra lite lättare för vår nya stjärna.

Alla newbies bjuds med på samtliga frukostar, after works, företagsfester etc och det är inte ovanligt att du vid ditt faktiska anställningsdatum redan hittar i köksskåpen, vet vilket favvisstället är för lunch samt har slitit ut din första stripade merchvattenflaska- du har nämligen sprungit som barn i huset ett halvår redan!